Adverbens placering i huvudsatser och bisatser

Vet du vad adverb är? Och huvudsats och bisats? Om inte tror jag att du kommer att förstå om du läser exempel som kommer här i några inlägg. Det är bra att ta lite i taget och fundera innan man går vidare.

Varför är det bra att veta vad som är huvudsats och bisats? Jo, det har betydelse för placeringen av till exempel ” inte” som är ett adverb. Se exemplen:

Huvudsats: Jag kan inte åka. (kan inte )
Bisats: Eftersom jag inte kan åka…….. ( jag inte kan )

Namnen huvudsats och bisats kommer av att huvudsatsen har huvudbetydelsen som bisatsen sedan kompletterar. Man brukar säga att en huvudsats kan stå ensam men det kan inte bisatsen.

Se här exempel på bisatser:

…….eftersom jag är sjuk.
…..när jag jobbar sent.
….då det kommer ett bra program.

Det fattas något. Eller hur? De här bisatserna kan hakas på en huvudsats och då blir det som sägs begripligt.

Jag ligger i sängen, eftersom jag är sjuk.
Min man lagar mat, när jag jobbar sent.
Barnen tittar på tv, då det kommer ett bra program.

Om språkspanaren

Språkintresserad lärare och skribent
Det här inlägget postades i Språkinlärning, Svenska som andra språk och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

