Placeringen av ”inte” i bisatser

Det finns många fler ord än ”eftersom, när och ” som inleder bisatser. Här kommer bara några till:

att – därför att – för att – som – om
Se bisatserna:

1.….. att han hade gjort det. 2. ….därför att jag klarar det. 3 ….. för att han ville jobba.
4 …. som jag hade bytt däck på. 5 …….om du har lust.

Följ regeln som står här nedanför och sätt in inte i bisatserna.
REGEL: I bisatser står ”inte” efter subjektet och före första verbet.

Facit:

1…….att han inte hade gjort det 2……därför att jag inte klarar det. 3…..för att han inte ville jobba. 4……som jag inte hade bytt däck på. 5…… om du inte har lust.

REGEL : I huvudsatser däremot kommer ” inte” efter första verbet.

Facit: Då blir meningarna så här:
1. Jag visste inte att han inte hade gjort det.
2. Jag tänker inte göra något alls därför att jag inte klarar det.
3. Vi kunde inte öppna butiken igår för att han inte ville jobba.
4. Han ville inte köra bilen som jag inte hade bytt däck på.
5. Du behöver inte göra det om du inte har lust.

(Ord som inleder bisatser kallas subjunktioner eller underordnade konjunktioner om man vill läsa mer i en grammatik.)

Om språkspanaren

Språkintresserad lärare och skribent
Det här inlägget postades i Språkinlärning, Svenska som andra språk och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

