Testa om du kan adverbens placering i huvudsats och bisats

Läs igenom de tidigare inläggen: Adverbens placering i huvudsatser och bisatser och Placeringen av ”inte” i bisatser och Placering av adverb i huvudsats och bisats.
Testa sedan om du har förstått hur adverben ska placeras genom att sätta in adverben i nedanstående meningar. De adverb du ska sätta in står i parentes före meningen. Sätt in det första adverbet i huvudsatsen och det andra i bisatsen.

( inte, troligen) Jag har hört att han har flyttat till Norge.

(väl, faktiskt) Vi ska träna mer så att du förstår det här.

( inte, kanske) Sara ska börja studera som du vet.

( alltid, egentligen) Hon lyssnar på musik medan hon borde göra läxorna.

(tydligen, verkligen ) Han har pengar till hyran, fastän han har jobbat lite.

(tyvärr, alltid) Jag måste gå hem därför att jag har så mycket att göra.

( tydligen, inte) Du måste säga till om du vill ha böckerna.

Facit: Jag har inte hört att han troligen har flyttat till Norge. Vi ska väl träna mer så att du faktiskt förstår det här. Sara ska inte börja studera som du kanske vet. Hon lyssnar alltid på musik medan hon egentligen borde göra läxorna. Han har tydligen pengar till hyran fastän han verkligen har jobbat lite. Jag måste tyvärr gå hem därför att jag alltid har så mycket att göra. Du måste tydligen säga till om du inte vill ha böckerna.

Om språkspanaren

Språkintresserad lärare och skribent
Det här inlägget postades i Språkinlärning, Svenska som andra språk och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

